2011. január 31., hétfő

mindentudás

Szombat este elcsíptem a rádióban egy beszélgetést Damjanovich Sándorral. 3-4 évet (múlt rendszerben, több részletben) töltött az egyik Max Planck intézetben, Göttingenben (Max Planck Institute for Experimental Medicine). Jó kapcsolatait itthon kamatoztatta, pl. azzal emelte egy-egy debreceni konferencia nemzetközi tekintélyét, hogy meghívta Göttingenből Manfred Eigen Nobel-díjas tudóst is. A mindentudás egyetemén is tartott előadást "Lehet-e a molekulára csomót kötni?" címmel.
A riporter előhozott egy sztorit, miszerint Damjanovich egy Nobel-díjas tudós egyik mérését/megállapítását is cáfolta, ezt nagy vonalakban elmagyarázta a prof, kb.olyan kicsengéssel, hogy "van ilyen..."

2011. január 30., vasárnap

Richter 4,7

Hogy is van ez a skálával? A 4,0-4,9 közötti a "gyenge/light" tartomány, pár berendezési tárgy elmozdulhat, többen megérzik, de nem jellemzőek a károk, több ezer ilyen pattan ki évente. Szombaton 18:41-kor volt 4,7-as, a 21:23-kor mért 2,4-es utórengést már csak a szeizmográfok érezték. A mért értékek sem egyeznek, a Global Seismic Monitor szerint 4,7-es volt, a USGS 4,3-at ír. Egyébként a 2004-es szumátrai 9,3-as volt, az eddigi legnagyobb mért pedig 9,5-ös, 1960-ban, Chilében, ami a skála logaritmikus volta miatt kétszer akkora energiát szabadított fel, mint a szumátrai.
A Wikipedia ide vonatkozó oldala érdekes példát hoz a 4,5-ös rengésre: annyi energia szabadul fel, mint a nagaszaki atombomba robbanásakor. Még szerencse, hogy több mint 1 km mélyen :)

2011. január 28., péntek

autós számok/arányok

Az Auto Zeitung aktuális számának Wirtschafts News rovatába most 4 márka került be, érdekes számokkal, akár egymással, akár a múltkor összegzett hazai autó eladásokkal összevetve:

1) a Toyota ismét a legnagyobb, 2010-ben 8.4M autót adtak el, a GM 8.2 milliót, a VW 7.1-et.
2) a Rolls-Royce-nak rekordéve volt 2 711 eladott autóval.
3) a Hyundai 2010-ben 74 300 autót adott el Németországban (ez ott csak 2.5%!), ezzel a második legnagyobb ázsiai importőr.
4) a Jaguar és Land Rover 19%-os növekedést produkált 2010-ben 232 839 eladott autóval.

Ebben a számban több helyen előjön az Absatzrekord, talán nyugatabbra már tényleg vége a válságnak ezen a területen? A német autós piac persze nem összevethető a hazaival, míg mi a százezres limitet lessük, ott még a válságban is majdnem 3 millió autót adtak el.

2011. január 27., csütörtök

a hét eseményei

Nézzük meg a (egy korábbi, de most nem ez a lényeg) HVG "hét nap" rovatának főcímeit:

Vérengzés Arizonában (lövöldözés közben megsérült képviselőnő)
Lungo Drom-siker (az ÖCO-ban több, mint kétharmadot szereztek)
Dél-szudáni népszavazás (az országrész kiszakadásáról döntenek)
Újabb UD-ügy (beszélgetések már a youtube-on)
Diákexport Kassára (igen, Magyarországról írattak be gyerekeket a kassai magyar tannyelvű suliba)
Kínai lopakodó (akár 2017-ben hadrendbe állhat)
Habsburg-múzeum (ez a Műcsarnok igazgatósági hercehurca megérne egy külön posztot)
Pakisztáni zűrök (lelőttek egy elnökhöz közeli kormányzót)

Egyrészt szomorú, másrészt az a furcsa érzésem van, hogy ezek a hírek kortalanok, bármelyik "hét nap" lehetett volna az elmúlt 20 évben.

2011. január 26., szerda

Bud Spencer

Elolvastam Bud Spencer önéletrajzi könyvét. A filmjeit nagyjából ismertem, gyerekkoromban kedvenceim voltak, de azt nem gondoltam volna, hogy ilyen kalandos ifjúkora volt. Megúszta Nápoly bombázását (ahogy Terence Hill Drezdáét) és 50-ben ő tartotta a 100 méteres gyorsúszás olasz csúcsát. Hosszabb távokon nem volt jó, mert dohányzott (!) és nem tudományos módszerekkel készítették fel, így pl. a korrekt fordulót is csak később, az USA-ban tanulta meg. Részt vett a helsinki (1952) és a melbourne-i (1956) olimpiákon is, tagja volt az olasz vízilabda válogatottnak, aztán kiköltözött Dél-Amerikába dolgozni, majd hazajött, családot alapított, megnyugodott, végül tudjuk mi lett belőle. Bár büszke sikereire (joggal, bár nehéz összevetni Jack Nicholson vagy Henry Fonda akkori népszerűségével), számtalanszor hangsúlyozza, hogy ő nem képzett színész, csak magát adta, így alakult, bejött. A könyv szerint a neve az alakja (bud - rügy, bimbó) és Spencer Tracy előtti tisztelgés miatt lett Bud Spencer.
Sport szempontból a dohányzáson kívül érdekes még, hogy a 1950 előtt évekig nem úszott (gyerekként is kimenekültek Dél-Amerikába), aztán hirtelen rekordot állított be. A minap hallgattam egy interjút Egerszegi Krisztinával. Kérdezték, mióta abbahagyta, mennyit úszik? Semennyit. Egyszer úszott azóta, akkor is azért, mert valami nyaraláson féltette a túl messze becsónakázó gyerekeit és utánuk ment.

2011. január 25., kedd

Tavak az Antarktiszon

Illetve a jege alatt. A legnagyobb és legmélyebben fekvő a 3700 méter mélyen lévő Vosztok-tó. Igazi időutazás lenne, ha az akár 1 millió éve elzárt tóból mintát vehetnének, hiszen ősi életformák nyomaira is bukkanhatnak. A tavat még nem érték el (orosz kutatók fúrnak), de a felette lévő közeli jégrétegben már találtak baktériumokat. 3400 méter mélyen van az Ellsworth tó (Lincoln Ellsworth után), ott britek kutakodnak az élet nyomai után.

2011. január 24., hétfő

repülési statisztikák

A TU-154-ről szóló webes anyagok szinte mind kitérnek a baleseti statisztikára is. Vajon mennyi az esélye annak, hogy lezuhanok? Persze nagy a különbség a legjobb 25 és a legrosszabb 25 légitársaság statisztikája közt: 1 a 9 millióhoz az esélyem arra, hogy meghalok a legjobb társaságoknál és 1 a 800 ezerhez a legrosszabbaknál.  Gyorsan összeszámolva eddig kb. 90-szer szálltam fel utasszállító repülőgéppel (5-ször kis 4 személyessel), kb. 20 légitársasággal utaztam, tehát még biztonságban vagyok :)
A statisztikákat böngészve bukkantam az utaslétszám alapján számított legforgalmasabb repülőterek listájára:
1. Atlanta (Harstfield-Jackson)
2. Peking (Beijing Capital)
3. Chicago (O'Hare)
4. London (Heathrow)
5. Tokió (Tokyo International)
6. Párizs (Charles de Gaulle)
7. Los Angeles (LA International)
8. Dallas (Dallas-Fort Worth)
9. Frankfurt (Frankfurt am Main International)
10. Denver (Denver International)
Ezekből hatnál megfordultam, de a legnagyobb benyomást rám az O'Hare tette, amikor először ott jártam (2001-ben), még nem sokat repültem. 88-ban édesapám innen küldött egy képeslapot, amin azt írta, ez a világ legnagyobb repülőtere, úgyhogy nagy volt nálam a nimbusza. Persze ha nem számítjuk a belföldi utazásokat, akkor az O'Hare már sehol sincs...
Egyébként nem szeretek repülni, nem kis részben a repülőtereken töltendő malmozás miatt...