2011. február 28., hétfő

láz

Tegnap reggelre a pár napja ólálkodó náthás tüneteim mellé 39 feletti lázzal ébredtem. 5 éve nem voltam ilyen beteg, évente kétszer szoktam nagyon náthás lenni, de ennyi. Mivel emberek között dolgozom és lélegzetvételnél is olyan furcsa érzésem volt, mint legutóbb 2006-ban a tüdőgyulladásomnál, elmentem az ügyeletre (vasárnap lévén). A weben 3 címet is találtam (Kapás, Ganz és Rét utcai rendelők a II. kerületieknek), végül kiderült (gyalog módszerrel, édesanyám megnézte idefele jövet a 2 utcányira lévő rendelő ajtaján a kiírást), nekem a Rét utcai a nyerő. Voltam már 1-2-szer ügyeletben a gyerekekkel, akkor és most is egy idős, bőven nyugdíjas doktor volt ügyeletben, úgy látszik ez ilyen nyugdíjas poszt. Ő is és a vékonyka mentőápoló, aki asszisztenseként segédkezett, a vállamig sem értek, úgyhogy a szokásos hangulatoldó beszélgetés zajlott le ajtófélfákról és a repülőgépek lábhelyéről (a másik téma a "maga ugye kosarazik?" szokott lenni, ami szintén elhúzódhat, lévén nem értik a "nem" választ), amit már ezerszer lepörgettem. A bácsika alaposan meghallgatott és megállapította, hogy tiszta a tüdőm, ez megnyugtatott. A lázam nem nagyon izgatta, azt mondta lehetőleg maradjak otthon pár napot és ha láztalan leszek, mehetek dolgozni. Két érdekes dolog volt még, az egyik, hogy felírt Algopyrint, mert abból állítólag egy tabletta többet ér, mint két Rubophen (ami az én fejemben gyerekkorom óta a tipikus lázcsillapító), igaz ez receptes, ahogy olvasom, nem véletlenül. A másik, hogy még nem hallott a fülben lázmérésről, "a jó pap is holtig tanul", mondta, az asszisztensről ekkor tudtam meg, hogy amúgy mentős (gondolom egyik állás sem elég önmagában a megélhetéshez) és a mentőben is ilyet használnak.
Érdekes, hogy a láz kevésbé visel meg, mint mondjuk ha teljesen eldugul az orrom. Ennél még érdekesebb, hogy nincs közmegegyezés a láz hasznos vagy káros voltáról.

2011. február 26., szombat

régen és most

Klikk ide! Ez persze csak vicc, de ez a "régen minden jobb volt" amúgy is vesszőparipám, mármint a megkérdőjelezése. Ugyan vannak vitathatatlan múltbéli értékek, de az egész akkor válik számomra hiteltelenné, amikor a 15-20 éve történtek szolgálnak hivatkozási alapként. Nos, tisztán emlékszem, hogy 15-20 éve szintén a világvégét kiáltották az oktatási rendszerre, a "fiatalok" viselkedésére és arra, hogy úristen mi megy a tévében! Minden változik és nem minden tetszik mindenkinek, egyszerű :)

2011. február 25., péntek

dinamikus infografika

Az online médiában egyre több szép példa van a már többször ragozott infografika dinamikus megoldására, ITT pl. megnézhetjük, hogy 1966-tól 2010-ig mit találtak az amerikai diplomaták érdekesnek. A külügyminisztérium és a követségek közti üzenetekben számolták a leggyakoribb szavak előfordulását.
Nézzünk pár különösen gyakran előforduló szót az egyes évtizedekből. A 2000-es években a biztonság, terrorizmus, Róma, Irak, EU; az 1990-es években Szudán, Szaddam, Zágráb, Irán; az 1980-as években Kambodzsa, Hamasz, Líbia, Kadhafi (ezek esélyes lesznek majd a 2010-es évek statisztikáira is); míg az 1970-es években a perzsa, Afganisztán, Shah és gerilla szavak fordultak elő igen gyakran.
Ez az indirekt statisztikázás néha meglepően pontos, az utóbbi 10-15 évben a webes keresések statisztikáival is szoktak adatbányászkodni, hiszen területileg is lehatárolható és jól mutatja a netes társadalom érdeklődési tendenciáit. Kicsiben bárki elemezhet, pl. a google zeitgeist-el.

2011. február 24., csütörtök

Óriásgépek

Szalad az idő, 2005-ben mutatták be és 2007 óta repül légitársaságoknál a legnagyobb utasszállító gép, az Airbus A380. 2008-ban voltam a Boeing gyárban, már akkor ott volt a Dreamliner az utolsó blokkban. Akkor meg is lepődtem, hogy a Boeing nem az óriásgép-versenybe száll be, hanem a középkategóriában (az A330 ellen, 250-330 szállítható utassal) fejleszt az eddigieknél sokkal olcsóbban előállítható és üzemeltethető gépet, a 787 Dreamlinert.
Erre most hallom, hogy tovább gyúrták a 747-est, kijött hosszított törzzsel a 747-8, amely akár 467 utast is szállíthat, igaz, így egy légitársaság sem fogja berendeztetni, hiszen hosszú utakra több osztályos elrendezésben repülnek, így többnyire 400-nál kevesebb férőhelyes lesz. Az A380 is úgy tudna 850 embert vinni, ha csak turista osztály lenne, igaz, az három osztályos elrendezésben is több, mint 500 főt szállíthat.

2011. február 23., szerda

gyaloghidak

A Finta-féle Bolyai híd a lágymányosi ELTE-kampusznál vagy a Bojár-féle a Várkertbazárnál épüljön meg? Szerintem mindkettő. De ne most.
Vannak szép példák pl. Párizsban és Londonban is gyaloghidakra, de nem is kell ilyen messzire mennünk, nemrég adták át a Tiszavirág hidat Szolnokon. Oda kell rakni, ahol van is értelme, vonzaná a járókelőket. Ha a hídnak akár egyik végén nincs folytatása (vagy csak egyszerűen nincs ott semmi), akkor nem használják, erre sajnos van pár hazai példa is. Persze az utat a folyónak vezetni híd nélkül szintén marhaság, valahogy együtt kellene a kettőt. Amikor van rá keret.

2011. február 22., kedd

falmászás óvodásoknak

A nagylányom falmászói sikerein felbuzdulva a kisebbik is kedvet kapott és kipróbálta. Már az első alkalommal felmászott egy könnyebb falra, nincs tériszonya és bízik a biztosításban, könnyen ereszkedik. Kicsit talán túl bízik is benne a kis ravasz, mert ha nem éri el a fogást, képes a kötélbe kapaszkodni vagy akár belengeni és így nyújtózkodni távoli fogásért. Alkatából adódóan előnyben van, szinte a nyakáig fel tudja (még) húzni a térdét és innen egy lábbal kinyomja a testét a következő fogásig. Ugyanakkor kevésbé motivált, az óra végén már csak a tornaterem végében felállított akadálypálya érdekelte, le is vette a beülőt és azzal rángatta a nadrágom szárát, hogy menjünk a korlátból, gerendából és trükkösen megtámasztott hosszú padokból kialakított pályára. Ez a nagyobb kezdeti ügyesség/érzék és az ezzel szemben tapasztalható kevesebb ambíció/motiváció eddig inkább a nagyobbik felé billentette a mérleg nyelvét a hasonló jellegű kihívások terén, aki a kitartásával pótolta az ügyességet és hamarabb megtanult bringázni, görkorizni. Kíváncsi vagyok, ez hogyan alakul az úszásban és falmászásban, amelyekben a kisebb is egyre nagyobb lépésekkel halad.

2011. február 21., hétfő

Abraj Al-Bait

Mekkában, a Nagy Mecset (ebben van a Kába szentély) mellett épül a Royal Mecca Clock Tower. Ez ma a legnagyobb óra (maga mögé utasítva a ez eddigi csúcstartót), állítólag 25 km-ről is látni (vajon leolvasni milyen messziről lehet?). Némileg a Big Ben-re hajaz, ami a maga idejében szintén rekorder volt. Az Abraj Al-Bait torony 601 méteres lesz, második legmagasabb épület a Burj Khalifa után. Még egy csomó leg-gel "büszkélkedhet", de szerintem ez ebben a környezetben különösen otromba hatású.
Ha már Kába szentély: sokszor tévesen a Kába követ emlegetik. A Kába jelentése kocka (-alakú), a Nagy Mecset közepén álló kocka formájú szentély falába van beépítve a Fekete kő (amúgy egy meteorit darabja), melyet Mohamed próféta helyezett oda. Talán innen a köves tévedés.