2017. február 27., hétfő

NASA logó

Az index tegnapi teches nagyképéből ez a kép volt a legérdekesebb:
 Miszerint ennek a szuperszonikus propellernek szimbóluma van a NASA logójában piros színnel:
A NASA logó wiki oldala, sőt a NASA oldala se részletezi, de a Gizmodo oldalán (magyar származású szerzőtől) megvan a leírás:

"James J. Modarelli, head of the Research Reports Division at the NASA Lewis Research Center (now the NASA Glenn Research Center), was the chief designer of the NASA seal and meatball insignia. In July 1958, Modarelli attended the triennial inspection of the AAL, during which facilities and research efforts within the NACA were highlighted and discussed for invited guests in the scientific community. [...] During the Ames meeting, Modarelli participated in a tour consisting of nine stops for presentations on topical research activities. At the Ames Unitary Plan Wind Tunnel, he viewed an Ames exhibit featuring a discussion by Ames researchers on current advanced supersonic aircraft technology. On display was an Ames wind-tunnel model of a radical supersonic airplane configuration designed for efficient flight at Mach 3. Featuring a cambered and twisted arrow wing with an upturned nose, the sleek model deeply impressed Modarelli as a symbol of the leading-edge aeronautical efforts of the NACA.
[...]During a visit to Langley in late summer, he saw another highly swept and cambered arrow wing model that had been tested in the Langley Unitary Tunnel at supersonic speeds. The efforts at both Ames and Langley had been stimulated by the pioneering efforts of the brilliant NACA/NASA scientist R. T. Jones in his quest for aerodynamic efficiency at supersonic speeds. Jones is recognized as the first American scientist to analyze and advocate for the beneficial effects of wing sweep on high-speed flight. When Jones transferred from Langley to Ames in 1946, he retained his interest in the subject, maintaining communication with peers at Langley while initiating new research at Ames.
The leader of research under Jones at Ames was Elliott D. Katzen, while Clinton E. Brown led the work at Langley. In 1958, after reviewing the advanced wings created by both groups, Modarelli stylized the radical features of the arrow-wing configuration in his evolution of the NASA seal design. The wing would also ultimately become an element of the NASA insignia."

2016. november 23., szerda

Metallica

Kiderült, hogy a Tamással béna, Eszterrel jobb, de nem véletlenül néz ki jól a Metallicaval: a Mama nyert :)




2016. november 21., hétfő

Vintage Bálint

Eszter valami házihoz a közismert Petőfi kép ihlette dagerrotípia szűrőt keresett, nem is gondoltam volna, mennyi online effektes oldal van, legjobban a vintage tetszett (lsd. lent). A dagerrotípiához - főleg a kezdetekben - hosszan kellett mozdulatlanul ülni, ezért pihentetik sokszor a kezüket valahol a képeken; Eszter is így állította be Bálintot.

2016. november 19., szombat

Genova és Azúr-part

A maratonra Eszter és anyukám is elkísért, nekem is lazára kellett venni az utat, hogy a vasárnapi verseny előtt és után is pihenhessek, így péntek reggel indultunk és csak hétfőn este érkeztünk haza.

A San Lorenzo katedrálist a XII. században kezdték építeni Genovában.
Gyóntatószékek teljes terhelésen.
 Három generációnyi kerekfej. 
 Ez az öreg daru már csak kiállítási tárgy.
 Az újak cseppet nagyobbak. Tőlük jobbra a 3. legrégebbi világítótorony, a Lanterna, amely 1543 és 1902 között a legmagasabb volt a világon.
 Krétás streetart készítés közben. 
 A tornyok mögötti házban lakott Kolumbusz Kristóf.
 Parkoló.
 Kilátás a hotel ablakából. Nagyon Genova.
 Tengerparti sétány Nizzában.
 17 fok, napsütés, többen fürödtek is.
 Cote d'Azur. 
 Cannes-ban este elég nagy felhajtás volt az NRJ Music Awards miatt a Cannes Fesztivál Palota környékén, itt volt Robbie Williams, Enrique Iglesias meg még egy csomó sztár, akit nem ismerek. Szerencsére Esztert a másnapi versenyre hivatkozva könnyű volt lebeszélni, hogy ne álljunk itt egész éjjel.
 Sétány este, Cannes.
 Verseny utáni levezető séta Antibes-ben.
Már csak 12 óra és 1300 km hazáig.

2016. november 18., péntek

Nizza - Cannes maraton, 3:56

Az első maratonom 2010-ben (Budapesten) simán ment, igaz esős volt, de nagyon óvatos voltam, semmi mélypont, 4:21:32 alatt sikerült. A másodikra 2013-ban már jobban készültem, persze a széles körben alkalmazott és elismert edzésterveket meg se közelítettem. Ekkor 3:56:15 alatt sikerült, de a félmaratoni részidő és a sérülés utáni tempó alapján ebben megvolt a 3:45 lehetősége.

Már rég izgatott a Nizza - Cannes maraton, augusztusban döntöttem el, hogy idén megpróbálom, szeptemberben az utolsó határidő előtt pár nappal regisztráltam. Biztonsági okokból majdnem lefújták, végül a rajt helyszínét változtatták csak meg és zöld utat kapott a verseny. Anyukámmal és Eszter lányommal indultunk el pénteken, este Genova, másnap Nizza, szombat estére Cannes, ahonnan vasárnap reggel mentünk vissza Nizzába a rajthoz.

A rajtcsomag átvételéhez is biztonsági ellenőrzésen kellett átesni.
 13500 név egy plakáton. Ebből 8500-an futottuk a maratont.
 Nem értem, miért fotózza le mindenki a nevét :)
 Eszter elkezdte a szurkolást.
 Cannes-ból reggel kocsival sötétben indultunk, a 8 órás rajthoz már derengésben áramlott a tömeg.
 Mint a heringek. 
 Ezek itt a rajtnál beálltak mögém.
A rajt előtti percben a tömeg elkezdte kidobálni a kerítésre és azon kívülre a pulcsikat, takarókat, flakonokat.
Rajt után.
Nem sok kellett az élcsapatnak, hogy elhúzzon, közülük Elisha Kipchirchir 2:10:45 alatt megnyerte.
Elkezdtek követni.
 10 km-nél még egy csomóan követtek.
 17-nél még mindig ragadtak rám.
 Nem rossz a kilátás az úton, a nagy része a parton megy.
 42.195
 A célban Eszterék törülközővel, sörrel és kólával vártak, nem volt rossz a parton lazítani.
 Megérte.
 A hivatalos időm 3:56:29, csak a futó app megállt, amikor én is megálltam (pisilni és 1-2 frissítőponton nyugodtabban enni).
 33 után azért már nem ment olyan jól. Tök jól látszanak a frissítőpontok helyei.
 Idén nem épp ideálisan sikerült a felkészülés (a sebesség nem rossz, általában hegyes-völgyes terepen futok).
 2013-ban sem volt az, de az ideinél azért többet sikerült futni.