2012. október 9., kedd

Cook és az orvosi Nobel-díj

Szüleimnél észrevettem egy új kiadású Robin Cook regényt Gyilkos terápia címmel. Óvatosan kell megvásárolni a bestseller írók könyveit, mert sokszor csak új borítóval kiadják régi műveiket, ez azonban nem csak egy frissítés, Cook 2010-ben írta. Elolvastam, nekem picit csalódás volt, utoljára 14-16 éves koromban olvastam Cook regényeket, de most nem voltam elájulva tőle. Nem untam, de többet vártam, el is határoztam, hogy újra elolvasom valamelyik régi nagy könyvét (mondjuk a Kómát). Egy csomó rész csak felületesen kimunkált, egyes mellékszálakat csak egy félmondattal kapcsol össze, mintha lusta lenne kidolgozni azokat is az elejétől. Nemrég olvastam egy Ken Follett könyvet, az azért egész más szint ebből a szempontból. De Cook két dologra nagyon jól ráérzett a témaválasztásban.
1) Az orvostudományban és különösen a biotechnológiában is eltolódik (torzul?) az üzleti hangsúly, mégpedig a szellemi tulajdonok védelme és megszerzése irányába.
2) A könyv története egy Kiotóban dolgozó japán kutató indukált pluripotens őssejt (IPS) technológiában szabadalmazott találmánya körül forog.
A szellemi tulajdonok kezelése körüli hercehurcát nem kell bemutatni, hetente jelenik meg egy-egy sajtóhír pl. az Apple és Samsung közti háborúról. Friss, október 8-i hír viszont, hogy az orvosi Nobel-díjat 2 kutató (az egyikük kiotói japán :)) az érett sejtek pluripotens sejtekké programozásáért kapta. Most még címoldalon vannak a nobelprize.org-on, aztán nemsokára sorra jelentik be a többi Nobel-díjat, lesznek még érdekességek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése