2011. szeptember 5., hétfő

LPG

Mit csináljuk ha van egy nagyon kényelmes autónk (mint épp most öcsémnek), a világért nem cserélnénk le, csak éppen baromi sokat eszik, így gazdaságtalan munkába járni vele. Benzines autónál két lehetőségünk van (illetve három, de nem járhat mindenki biciklivel), vagy átalakíttatni 40-60e Forintért és E85-el járni, vagy gázüzemre átépíteni. A földgáz (CNG) üzemelés még bonyolult, sokkal drágább az átépítés (nagyobb nyomáson kell tárolni), itthon alig 1-2 kútnál forgalmazzák, az otthoni töltés megint csak nagyon drága, a nagy nyomás miatt. Marad az LPG, legalábbis egyelőre, amíg ennyivel olcsóbb, mint a benzin. Az átépítés egy 4 hengeres autónál a benzintöltő melletti töltőcsonkkal, szintjelzővel és pótkeréktartállyal kb. 220e, az első vizsgáztatása kb. 40e Forint. A gázból általában 10-15%-al többet eszik az autó, viszont 390 helyett 210 forintba kerül egy liter. Könnyű kiszámítani tehát, hogy mekkora futásteljesítménynél éri meg az átépítés, de persze azért vannak hátulütői. Csak kijelölt helyeken lehet elvégezni a műszaki vizsgát, nem hajthat le mélygarázsba, még mindig kevés kútnál kapható LPG és csak kezelő tankolhatja. Ezen felül egyes motoroknál a szelepek kenéséről (ami benzinüzemnél megoldott) gondoskodni kell.
Most úgy ítélem meg, hogy viszonylag új autónál (ahol nem várható amúgy is sok műszaki probléma) és nagy futásteljesítménynél megéri az átépítés, öcsém autójánál mi is belevágtunk. Megkerestem neten a legtöbbet hivatkozott budapesti gázos szervizeket, mindnek írtam egy mailt. Az egyik rögtön válaszolt, nagyon készségesek voltak, de náluk is csak 3-4 hét után volt hely. Semmi gond, bejelentkeztünk, nagy nehezen megtaláltuk a szervizt egy elhagyatott gyártelep mélyén az M0 és az 5-ös út találkozásánál. Vizsgával együtt rendeltem meg a munkát, legyen minden papír is tiszta. Csütörtökön mentem érte, 27.6 km bringával és pontosan 1 óra. Miután átvettem, a 300 méterre lévő kútnál teletankoltam és az M0-on jöttem haza. Semmi különbséget nem venni észre, benzinnel indít, aztán adott idő elteltével átkapcsol gázra. Szépen jár gázzal is, egy picit mintha gyengébb lenne, kb. olyan érzés, mintha ülnének még az autóban ketten-hárman. Öcsém alatt a munkába járás során 12.2-t evett benzinből, ez alapján ~14-et fog gázból (ez 8 literes benzinfogyasztásnak felel meg), kíváncsi leszek az első pár tankolás után a számításokra, mennyivel is olcsóbb gázzal járni.
Persze megint vannak egyéb faktorok, melyekről hajlamosak a gázautózást népszerűsítők megfeledkezni. Nem akartunk nagy fémhengert a csomagtartóba, így egy 56 literes pótkeréktartály mellett döntöttünk, így nincs pótkerék, bár ez ma már vállalható rizikó, az idejét se tudom, mikor cseréltem utoljára kereket defekt miatt... Ebbe a tartályba kb. 45 liter gáz fér, azaz a nagyobb nominális fogyasztás mellett a hatótáv 300km-re rövidül csak a gázüzemet figyelembe véve. A gázrendszernek is van két szűrője, amit 15-20e km-ként cserélni kell, valamint a vizsgák előtt meg kell újítani valamilyen tanúsítványt, ami szintén nincs ingyen. Persze ezek a költségek eltörpülnek az üzemeltetési költségek közti különbségek mellett, remélem az LPG nem kap hirtelen valami komolyabb adóterhet...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése