2012. december 12., szerda

300 000 km

1999 januárjában, lassan 14 éve vette anyukám újonnan magának az S40-es Volvot, ami akkoriban egész pofás darab volt a kategóriájában. 4 év alatt beletett 160 000 km-t, azóta öcsém használta, az utóbbi egy évben pedig én használom közösen apámmal, amikor épp nem bringázom. Sokszor voltam vele külföldön (pl. Róma, Berlin), öcsém számtalanszor Erdélyben, mindig jól szolgált. Tegnap fordult át a mutató:
Azaz 7.5-szer kerülte meg a Földet, ahogy szokták mondani. Reálisabb hasonlat, hogy 207-szer ment el Párizsba. Vagy 1300-szor Debrecenbe. De átlagosan még ilyen jó dolga sem volt szegénynek, lehet, hogy a "mintha 12 500-szor mentem volna munkába és onnan haza" hasonlat a legpontosabb. Ha 250 napot dolgozom egy évben (khmm), akkor ez 50 évnyi munkába járás. Oké, akkor kimondhatjuk, hogy kiszolgált.
Ami még érdekes, az az öregedése. Az első 180 000 km alatt régi Corollákat megszégyenítő megbízhatóságot produkált, talán egy izzó égett ki benne és az önindítómotorját kellett felújítani (kb. 25e Ft volt márkaszervizben), amúgy az is működött még, csak fura hangja volt. Utána öcsémnél még 100 000 km-n át egész jól elvolt, még mindig nem kellett fődarabhoz nyúlni, de ezt-azt már javítgatni kellett, ott nem hagyott soha, senkit. Mint aki egész életében egészségesen él, idősebb korára kis pocakot ereszt, de azért még eljár focizni, max. már csak heti kétszer és évente átlagosan egyszer bekap valamilyen vírust. 260 000 után aztán már nagyobb javítások voltak, először csak szelepszárszimmeringek cseréje, végül gyűrűzés. Mint amikor rákot diagnosztizálnak az embernél, de gyógyítható, pontosabban tartósan kezelhető, olimpiát már nem fog nyerni, de boldog életet élhet. Az olajat azóta is igencsak szereti (makacs ez a daganat), de már nyugdíjban van, talán évi 5-6000 km-t fut. Kívül már kopottas, a bőr is repedezett, néha úgy kell kézzel visszaigazítani a kédergumikat, igaz, sok törődést sem kap szegény. Ennek ellenére a tempomaton kívül minden működik benne, nyáron hűt a klíma, télen fűt az ülésfűtés. Mint a nagypapa, aki besegít a családnak, hazahozza az unokát az oviból, de bringatúrára már nem megy a kicsikkel. Egyelőre nem válunk meg tőle, ennek rém egyszerű okai vannak azon kívül is, hogy szükség van rá és tök kényelmes benne utazni: éves biztosítása egy tank benzin, a kocsiért pedig annyit adnának mint két USA repjegyért. Ami máshogy számolva újabb 2 x 14 000 km :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése