Szent-Györgyi Albert igen érdekes felszólalására bukkantam a Szent-Györgyi Albert Gimnázium honlapján. Érdemes rászánni pár percet és elolvasni, bő 80 év után is nagyon aktuális. Az oktatási rendszer lélekölő mivoltára is remekül rámutat, bár az egyetemi tanrend vonatkozásában javaslata ma talán utópisztikusabb, mint valaha.
"Ezt a
felszólalását Szent-Györgyi Albert 1930 novemberében mondta el az Országos
Testnevelési Tanács kongresszusán.
Szent-Györgyi Albert: Az iskolai ifjúság testnevelése
Hazánk ma legválságosabb óráit éli, melyekben szüksége van fiainak
minden szikrányi képességére, ha nem akarja, hogy neve az élők sorából
kitöröltessék. Ez a súlyos próbáltatás iskolarendszerünk elé is egészen új
célokat, új követelményeket állít. Az iskola mint az ifjúság, a jövő építője és
formálója döntően szól bele a nemzeti létért való küzdelmünk kimenetelébe.
Ezért örömmel vettem a testnevelési kongresszus bizottságának megtisztelő
megszólítását előadás tartására, mely alkalmat adott nekem arra, hogy a
testnevelés kapcsán megvizsgáljam azt, hogy mai iskolarendszerünk, amely a régi
jó idők öröksége, megfelel új és változott idők követelményeinek.
Vizsgálatom eredményét rövid
szavakban bocsátva előre úgy foglalhatnám össze, mai iskolarendszerünk nem
felel meg az idők új és súlyos követelményeinek.
Ha az iskolának a testneveléshez való viszonyát akarjuk megvizsgálni,
először kérdésre kell felelnünk, hogy mi tulajdonképpen az iskola, mi az
iskolának a célja és hivatása. Engedjék meg, hogy mint egyetemi tanár ezt a
kérdést a hozzám legközelebb álló intézmény, az egyetem példáján világítsam meg,
kifejtvén azokat az elveket, melyek nézetem szerint minden iskolát kell, hogy
irányítsanak az elemitől az egyetemig. Mi tehát az egyetem célja és hivatása?
Ebben a kérdésben a vélemények különböző országokban igen eltérőek. Az
egyetem, mint minden iskola, tanítványaival két dolgot tehet: taníthatja és
nevelheti őket. Az európai kontinensen a legtöbb egyetemnek az a felfogása,
hogy ő nem nevelő, hanem tisztán tanító intézmény, szakiskola. Ha ezt az
á1láspontot tesszük magunkévá, akkor nem sok mondanivalónk van a
testnevelésről. Ebben az esetben az egyetem egyetlen célja, hogy a kötelező
tanítási idő alatt hallgatóinak fejébe 100 vagy 200 kilónyi könyv tartalmát
átpréselje, azután ismét szabadlábra helyezvén őket. Ebben az esetben az
egyetemen roskadjanak össze a tanítás terhe alatt. Ezt a célt mi a mai tanítási
rendszer mellett már el is értük, ami a magyar nép bámulatos szívósságáról tesz
kétségtelen tanúbizonyságot.
Ezzel a felfogással szemben áll két nagy, ősi angol egyetem, Oxford és
Cambridge. Ez a két egyetem, eltekintve tudományos kutatásaitól, elsősorban nem
tanító, hanem nevelő intézet. Itt nem jogászokat, kémikusokat vagy doktorokat,
hanem elsősorban embereket nevelnek. Köztudomású, hogy Anglia legkiválóbb
embereinek nagyobb részét, nagy felfedezőit, államépítőit, tudósait e két
egyetemről kapja és ezért minden angol szülő, hacsak valamiképpen teheti,
gyermekét e két egyetem egyikére küldi. Ha bárhol a nagy angol birodalomban
felelősségteljes állás ürül meg, s a pályázók között volt oxfordi vagy cambridge-i
diák van, minden valószínűség szerint ez fogja megkapni a helyet, mert már
eleve is majdnem bizonyos, hogy ez hivatásának az életben jól meg fog felelni.
Így viseli Oxford és Cambridge a vállán az óriási angol világbirodalmat,
szétküldvén fiait az állam terhének viselésére.
Ha betoppanunk egy délelőtt a cambridge-i egyetemre s végiglátogatjuk a
tantermeket, e nagyságnak, a két egyetem óriási nevelő erejének még az árnyékát
sem találjuk. Meglepetéssel fogjuk tapasztalni, hogy az előadások későn kezdődnek,
álmosan folynak és korán végződnek. Déli egy óra után már nincs is előadás. Az
előadói termek nagyrészt üresek. Mi tehát Oxfordnak és Cambridge-nek a
csodálatos nevelő eszköze, amellyel fél év alatt a tejfelesszájú gyermekekből
férfiakat nevel, akik elég erősekké válnak arra, hogy az óriási angol birodalom
terhét viseljék, és annak határait napról-napra még most is tágítsák?
Először jutottam közelebb a rejtély nyitjához, mikor egyszer egy diákot
délután a lakásán próbáltam felkeresni. Mikor becsöngettem délután a diák
lakásán, az ajtónyitó csodálkozott tudatlanságomon, mellyel a diákot délután
otthon és nem a sportpályán keresem. Beültem a diák szobájába, hogy ott
megvárjam. Ebben a szobában feltűnt, hogy ott minden volt: evező, hockey bot,
golfütő, criquet bot stb. Csak egy dolog nem volt: tankönyv. Mikor hosszú
várakozás után a diák végre hazatért, kimelegedve, kipirulva a sporttól, s én
az illő bemutatkozás után megkérdeztem, hogy mivel foglalkozik ő itt
Cambridge-ben, a válasz az volt, hogy: "Evezek". Csodálkozott, mikor
azt mondottam, hogy: "Nem úgy értem, hanem azt szeretném tudni, hogy mit
hallgat?" Rövid gondolkodás után megmondotta, hogy tantárgya filozófia és
pszichológia. Mikor megkérdeztem, hogy minek készül, azt felelte, hogy kimegy
kereskedőnek Indiába.
Miként később rájöttem, ez a kis epizód teljesen jellemző Cambridge
életére. Itt a leendő kereskedőnek az egyetemen nem kettős könyvvitelt, nem
differenciál- és integrálszámítást vagy nemzetgazdaságtani teóriákat tanítanak,
hanem kiküldik a sportpályára, és ott embert faragnak belőle. És aki először
reánéz egy ilyen cambridge-i diákra, az ő duzzadó életenergiájára,
érdeklődésére és tetterejére, az biztos benne, hogy ez a fiú ott kinn a messze
Indiában nagyszerűen meg fogja állni a maga helyét a legnehezebb körülmények
között is, dacára annak, hogy nem füstöl a feje a tudománytól.
A sport, az nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is a legerőteljesebb
és legnemesebb nevelő eszköze. A sport fogalma azonban nem tévesztendő össze
puszta testi ügyességgel, a rekordhajhászással, a nyereségvadászással és
legutóbbiakkal együtt járó primadonnáskodásokkal. Az utóbbiaknak nemcsak, hogy
a sporthoz semmi közük, de a sportnak egyenesen ellenségei. A sport elsősorban
szellemi fogalom. Egy sportcsapat a társadalomnak kicsinyített képe, a mérkőzés
az életért való nemes küzdelem szimbóluma. Itt a játék alatt tanítja meg a
sport az embert rövid idő alatt a legfontosabb polgári erényekre:
összetartásra, az önfeláldozásra, az egyéni érdek teljes alárendelésére, a
kitartásra, a tettrekészségre, a gyors elhatározásra, az önálló megítélésre, az
abszolút tisztességre és mindenekelőtt a "fair play", a nemes
küzdelem szabályaira. Aki ezeket tudja és akiből a lélek férfiasságát, a meleg
érdeklődést, az önállóságot és az alkotási vágyat nem verjük ki 12 vagy 17 évi
örökös magolással, ijesztgetéssel és fenyegetéssel, az meg fogja állni a helyét
az életben. Azért zárja be Cambridge déli egy órakor tantermeit és nyitja meg
sportpályáit.
De mi lesz ilyen körülmények között a szaktudással? Cambridge és Oxford
válasza az, hogy a szaktudás fontos, illetőleg végtelenül fontos, de ha ő
fiainak férfiasságot, tetterőt, alkotási vágyat, életerőt, jellemet és
érdeklődést ad útravalóul, ezek a szükséges szaktudást majd odakint az életben
hamar el fogják sajátítani. Ha ellenben ezeket a tulajdonságokat a szakadatlan
magolással, tanítással kiveri belőle, akkor mind e munka hiábavaló lesz, mert
ezeket az illető úgyis hamar elfelejti, s önálló utánpótlásra nem lesz képes. A
reákent tudomány hamar le fog peregni, s az illető ott fog dideregni
mezítelenül az életben mint annak használhatatlan tagja.
Hogy mondókámat rövidre fogjam, Oxford és Cambridge titka az, hogy itt
elsősorban embereket, férfiakat nevelnek, nem pedig savanyú, verejtékükben főtt
filozófusokat vagy más egyebeket, s e munkájuknál legfontosabb eszközük a
sport, mely nem a szellem útján nyomja el a testet, hanem a test útján nyitja
meg a lelket.
A két egyetem élesen vonja meg a határt két célja között: nevel kis
számban tudósokat, s nagy számban embereket a közéletre, nem kevervén össze a
kettőt, nevelve féltudóst, aki az életre alkalmatlan s a tudománynak csak a
szagát ismeri. Akiket a közéletre szánt, azokat kiküldi az Isten közelébe a
természetbe, ki a sportpályára, s ott embert farag belőlük. Amit itt
Oxford és Cambridge példáján, a szakavatott körben szeretnék
kihangsúlyozni, az az, hogy a sport nemcsak a testnevelésnek, de a lélek
nevelésének is leghatásosabb eszköze, és minden iskolának, a legalacsonyabbtól
a legmagasabbig első és szent hivatása és kötelessége a lélek nevelése, hogy
fiaiból embert faragjon.
Hazánknak súlyos válságában, melyben körös-körül csak ellenségek
környékezik, melyben barátokért nagyon a messze távolba kell néznie, melyben
teljesen a saját erejére, fegyvereire van utalva, minden kis szikrányi
képességre szüksége van. A mi leghatalmasabb fegyverünk a jelen körülmények
között a magyar nép veleszületett jelleme és iskoláink első és fő feladata,
hogy ezt a jellemet fejlessze, hogy a hazának embereket neveljen, derék,
tetterős embereket. Súlyos válságunkban minden csepp akaraterőre, minden csepp
tettrekészségre szükségünk van, s ezekből nem adhatunk oda egy jottányit sem a
rendhagyó igék egész tömegéért, a történelmi évszámok egész gyűjteményéért vagy
a kémiai képletek legbonyolultabb halmazáért.
De ha körülnézek itthon, ha számot adok magamnak rövid tanári működésem
tapasztalatairól, a legnagyobb szomorúság, a legnagyobb keserűség tölt el. Az a
hallgatóság, amelyet kezem alá a középiskola küld, minden veleszületett
tehetség mellett is kevés kivétellel nemcsak tudósképzésre, de mindennemű
felsőbb kiképzésre teljesen alkalmatlan. Annak az előzetes kiképzéséről el
lehet mondani a rövid orvosi jelentés szavait: "Az operáció sikerült, a
beteg meghalt". A tanítás jó volt, a gyermeket megölték. Abból a 12 évi
magolás és drukkolás kivert, kigyilkolt minden eredetiséget, minden
érdeklődést, azt már semmi más nem érdekli, minthogy hányadik lap aljától
hányadik lap tetejéig kell a leckét megtanulni, hogy a vizsgán átcsúszhasson,
és egyetlen vágya és reménye az, hogy megszerezvén a diplomát valami álláshoz
jusson és ilyen módon a saját életének a terhét és "nyűgét az állam nyakába
varrja. Ma nálunk minden hatéves gyermekkel az történik, ami szokott történni
egy apagyilkossal, hogy elítélik 12 évi szabadságvesztésre és szigorított
kényszermunkára. Az iskolában a gyermeki lélek minden erénye, a pajkosság, a
vidámság, az elevenség bűn. A gyermeki lélek tudásra való szomját magolással és
fenyegetéssel, élettelen tanítással elégítik ki. És mikor 12 év után ilyen
előkészítéssel a serdülő ifjút hozzánk küldik az egyetemre, mi azután tanítjuk,
taníjuk, tanítjuk és tanítjuk őket. És amikor azután további öt év alatt végleg
megfosztottuk éket a szabad cselekvés és gondolkozás minden képességétől, akkor
hirtelen kilökjük őket az életbe, és még a végén azon csodálkozunk, hogy ott
nem tudnak a saját lábukon megállni, és hogy ez a szegény ország nem tud a maga
nyomorúságából kivergődni.
Hogy csak az lehet igazán ember, aki igazán gyermek is tudott lenni, az
régi igazság. Hogy csak az egészséges ember lehet igazán hasznos tagja a
társadalomnak, ahhoz kétség nem fér. És mi kikergetjük hideg, sötét téli reggelen
fél hét órakor kis gyermekeinket meleg ágyukból, hogy elzavarjuk őket az
iskolába, ahol mozdulatlanul, rettegésben töltik el zsenge éveik nagy részét,
ahol egészségtelen, félénk, 10 éves felnőtteket faragnak belőlük. Úgy
értesültem, hogy még mindig vannak iskolák, ahol napi öt órai tanítás folyik,
ahol hetenként két tornaóra van, ahol tehát három napra előre kell a
gyermekeknek magukat kimozogniuk. Hát tudnak az urak három napra előre enni
vagy aludni? Ami itt folyik, ellenkezik nemcsak a fiziológia és orvostudomány,
de ellenkezik az emberi józan ész legelemibb követelményeivel. Ami pedig az öt
órai oktatást illeti, én magam ugyancsak szellemi munkához szokott tudós ember
vagyok, de én képtelen vagyok tovább, mint két óra hosszat előadásra figyelni,
még akkor is, ha az előadás érdekes (ami pedig előadásban elég ritka). És akkor
mi 10-12 éves kis gyermekek fejének beszélünk öt óra hosszat? Én nem értek
pedagógiához, de ha ez nem ellenkezik a pedagógia elveivel, úgy ezt a tudományt
sem emberi lényeknek találták ki. Így uraim, nem embereket nevelünk, de
lelkeket, de nemzetet gyilkolunk meg legválságosabb óráiban. Mi nem embereket
nevelünk, hanem a tudálékosság mázával megkent féltudósokat, akik a közéletre
alkalmatlanok s a tudományhoz sem értenek.
Az iskolának végre meg kellene értenie, hogy alá kell magát rendelnie
az állam céljainak. Az államnak pedig elsősorban tetterős polgárokra van
szüksége, és ezeket kell az iskolának nevelnie, és ez fontosabb, mint az összes
rendhagyó igék, évszámok és képletek együttvéve.
Hogy az iskola mit ad a mi elvett drága kincseinkért, a kivert
érdeklődésért, a megcsonkított egészségért, az elnyomott szabadságért és
önállóságért, azt nekem sok érdeklődésem ellenére sem sikerült kinyomoznom. Az
egyetemen a kémiatanításnál szerzett tapasztalataim mutatják, hogy a
középiskolából kikerült ifjúság a természethez vagy természettudományhoz nem
ért, modern nyelvet úgy, hogy egy egyszerű levelet képesek lennének
megfogalmazni, vagy egy idegennel beszélni, nem tudnak. A klasszikus nyelvekből,
amire a legtöbb időt fordították, annyit sem tudnak, hogy a saját passziójukra
képesek lennének egy klasszikust elolvasni. Az ókor szelleme tőlük távol áll,
és az igazi történelemből pedig, abból, hogy az emberiség hogyan emelkedett a
mai tudásának és gondolkodásának magaslatára, abból annyit tudnak, hogy egy
hollandi hasonlattal éljek, mint a tehén tud abból, hogy hogyan kell tojást
rakni. Irodalmi műveltségről szó sincs, és ha legalább az érdeklődésük maradt
volna meg, hát megvigasztalódnék. A mai középiskolai tanítás eredményeire talán
legjellemzőbb egy kis eset, amelynek véletlenül és akaratlanul is tanúja voltam
néhány évvel ezelőtt. A rotterdami nagy Rajna-hídon előttem ment egy diák, hóna
alatt nagy csomó könyvvel. Korából látszott, hogy érettségi vizsga körül jár.
De járásának derűs jellege mutatta, hogy ezen a vizsgán túlesett. A híd
közepére kiérve a diák megállott, a szíjjal összekötött könyvcsomót kilógatta a
folyó felett, azután elengedte a szíjat és arcában a legélénkebb kéj érzetévei
figyelte, hogy hogyan zuhannak le azok a könyvek, és hogyan nyelik el őket a
Rajna habjai egyszer és mindenkorra.
Szavaimat rövidre akarom fogni. Az én legmélyebb meggyőződésem szerint
az egyetlen út egy nemzeti megújhodás felé csakis mélyreszántó, táglelkű
tanügyi reformon át vezethet, amely tanügyi reform nemcsak a tanítás anyagát és
mennyiségét, de egész szellemét változtatja meg a legtetejétől a legaljáig, az
elemitől egészen az egyetemig.
Egy ilyen új tanrendszerben a sportnak, mint a test és a testen át a
lélek nevelőjének tág tere kell, hogy nyíljék, amely összhangban áll nemcsak a
pedagógia, de az egyszerű emberi ész és természet követelményeivel is. De ily
reformot ne tessék tőlünk várni, mi tanárok, tanítók és pedagógusok vagyunk, a
mi szellemiségünk a reform körül ki fog merülni abban, hogy még néhány tárgyat
beszorítunk a tanrendbe. Mi, ha tornáról vagy sportról lesz szó, mindig csak
azt fogjuk mondogatni, hogy nekünk a tanítás céljaira az ifjúság minden percére
szükségünk van. És ha majd megnyújtjuk a kötelező tanidőt a mainak duplájára
vagy tízszeresére, mi akkor is csak azt fogjuk mondani, hogy felfedeztünk még
egy tárgyat, mely nincsen a kellő terjedelemben tanítva, s amelyből az ifjúság
még mindig kevesebbet tud, mint a szaktanár, s így időt most sem
nélkülözhetünk.
Konkrét javaslatot nem vagyok hivatva tenni, legfeljebb talán arra az
intézményre
vonatkozólag, amelynek magam is tagja vagyok. Itt az egyetemen az első
lépésnek a tanórák drasztikus redukciójának kell lennie, amely déli egy óra
után megtilt minden előadást és lehetővé teszi, hogy minden diák legalább
minden második délutánját a sportnak szentelhesse. Nekünk legalább is itt
Szegeden vannak elsőrendű egyetemi sportvezetőink, van sportpályánk, de a
diákságot úgy megterheljük, hogy az képtelen azt felhasználni.
Én zárni kívánom szavaimat! Egy ország jelene az államfő, egy ország
jövője a kultuszminiszter kezében van. S így én nyugodtan gondolok a jövőre.
Aki a kultuszminiszter úr írásait, beszédeit és alkotásait tanulmányozta, az nem
kételkedhetik benne, hogy ő táglelkű, minden alkotásra készen álló feje a
magyar nevelésnek és kultúrának, és felismerte azt az óriási perspektívát,
amelyet a tanítás reformja hazánkban megnyithat. Ez a reform a kovácsolója
kell, hogy legyen a mi leghatalmasabb fegyverünknek, a magyar jellemnek, mely
jellem formálásához egészség kell, mely fegyver legjobb köszörűköve a sport,
amely egyetlen útja a mi nemzeti megújhodásunknak.
Engedjék meg, hogy határozati javaslatomat csak egészen általános
szavakban terjesszem a mélyen tisztelt kongresszus elé: Mondja ki az
Országos Testnevelési Kongresszus, hogy a testnevelés, mint a lélek- és főleg a
jellemnevelés leghatásosabb eszköze, foglalja el helyét a szükségnek megfelelő
teljes mértékben az iskolai nevelés egész vonalán, mégpedig az ifjúságnak újabb
megterhelése nélkül, tehát az értelmi nevelésre szánt oktatási és tanulási idő
megfelelő csökkentése útján."
"Hogy csak az lehet igazán ember, aki igazán gyermek is tudott lenni" -ez mennyire igaz.
VálaszTörlés