2013. május 27., hétfő

LRV és ASC

Azaz a Lunar Rover Vehicle és az Antarctic Snow Cruiser; utóbbiról egy klassz kis cikket olvastam a minap. Mindkettő elektromos motorokkal mozgatott kerekes jármű, mégis sokban különböznek. Amiért egy posztban szerepeltetem, az pont a kerék. Pavlics Ferenc volt az LRV tervezője, nevéhez köthető a különleges holdjáró kerekek tervezése is.
A Snow Cruiser-nek pont a kerék lett a veszte. Pontosabban valószínűleg a jármű súlya, hiszen az LRV 210 kilójához képest (ami a Holdon csak 35) a hójáró 34 tonnát nyomott, a speciálisan mocsaras területekre tervezett, mintázat nélküli abroncsok majd' egy méternyire süllyedtek a hóba, így a jármű el sem indult. Az egyik tengelyen megduplázták a kerekeket, a másik tengelyre pedig hóláncot szereltek, de így is csak tolatva tudott haladni, így tettek meg 148 km-t.
Ciki, mert egyébként a jármű tele volt innovatív ötletekkel, érdemes utánaolvasni. 1940-ben az expedíció végén ott is hagyták a jégmezőn, egy bambuszrúddal megjelölve a helyet, így 58-ban még ki tudták ásni a több lábnyi hó alól, sajnos azóta sem tudják hol van.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése