Erre elfogadható indok, hogy a tömegképzésben nem kaphat mindenki személyre szabott szolgáltatásként egyedi oktatási programot. Oké, de mit tanulnak gyerekeink, mit kérdeznek a vizsgákon? Még mindig sokszor évszámokat, adatokat, eljárási lépéseket, azaz még mindig azzal lehet legjobban érvényesülni, ha valaki minél többet tud a számonkérésre
Ennek a rendszernek másik súlyos következménye a szülők befolyásolása. Már az általános iskolások szülei között is egyre többen gondolkodnak úgy, hogy a legfontosabb, hogy kitűnő legyen a gyerek és akkor boldogok, ha minél több versenyen való részvételt, netán helyezést is begyűjthet a csemete (általános iskolásokról van szó!). Emellett ha a gyerek irigy, csúfolódik, már az 1-2 évvel idősebbekkel sem tud szót érteni, nemhogy felnőttekkel, akkor az a szülőknek láthatólag másodrendű, "majd kinövi!". Hát nem. A legfontosabb lenne, ha nem csak a testvérekkel, de idegenekkel is tisztességesen és önzetlenül viselkedjen a gyerek és az iskolában nem a másik legyőzése lenne a fontos hanem a tudás megszerzésének öröme (jelentem, van ilyen :), otthon ne állandóan a monitort bámulja, hanem feltalálja magát, vágyjon a mozgásra, kimozdulásra, társaságra, valami újra!
Nehéz a gyerekeknek is, nagy a peer pressure, senki nem akar kilógni a sorból. Különösen nehéz az általános iskolásoknak, ott szinte elképzelhetetlen, hogy valaki külön utakon járjon. Érdemes megnézni Jacob Barnett, a "leendő Nobel-díjas csodagyerek" (amúgy Asperger-szindrómás) előadását (akinek Calculus videója óriási siker lett), amiben több nagy tudósnál is kiemeli, hogy akkor ért el eredményt, amikor abbahagyta a tanulást (átvitt értelemben nyilván a reguláris oktatási képzésre gondol) és elkezdett gondolkodni:
És ez sem elég, mert az egészet elcseszi majd egy cimbora, aki először kínálja droggal a 13 éves csemeténket. Ellenszerként a közhelyes őszinte viszonyban hiszek, de ezt nem egy tízévessel nehéz kialakítani...
A felsőoktatásban, különösen a mester- vagy doktori képzésben már nagyobb a mozgástér. Ott már az oktató megteheti, hogy ne célfeladatokra nevelje a hallgatókat, hanem "csak" szélesítse látókörét, felvillantsa a világból a lehetséges utakat, étvágygerjesztő előadásokkal kedvet csináljon valami újhoz, projekt feladatok révén engedje a hallgatókat kiteljesedni önálló munkavégzésben. Ha megnézzük a diploma megszerzése utáni elhelyezkedési statisztikákat, akkor igazolva is látszik ennek a módszernek a létjogosultsága.
Én még csak az általános iskoláig látok szülőként, ott is csak az alsó tagozaton. Persze nyitott fülekkel járok és elképedve hallom, hány órát tanulnak még otthon a gyerekek középiskolában. Pedig az tuti, hogy az egyetemre bekerülteknél nincs különbség azok között akik otthon semmit és azok között akik otthon 4 éven keresztül naponta 4 órát tanultak még, hogy megfeleljenek az adott elit gimnáziumnak.
Ahogy nekünk is, a gyerekeknek is a legfontosabb érték az idejük és nekik is csak egy életük van. Ne hagyjuk elpazarolni!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése