2010. november 30., kedd

Elektromos autó

Ez a jövő? Talán, de semmiképp nem a mai elektromos hálózattal, ami képes egy kánikulában túlterhelődni. A halálos balesetek számának valamint a károsanyag kibocsátás csökkentésén, gyalogosok védelmén túl ez is az EU közlekedési politikájának kiemelt témái között szerepel.
A év autója most a Nisan Leaf lett, az első nagy szériában gyártott, teljes értékű elektromos autó. Takanobu Ito-tól, a Honda főnökétől olvastam, eddig inkább a hidrogén üzemanyagcellás meghajtásban látták a jövőt, de már nem tudják megkerülni az elektromos autó üzletet és a közeljövőben teljesen elektromos hajtású autókat dobnak piacra. A Nissan kihagyta ezt a lépcsőt, de a gyártók többsége a hibridek piacán is tarolni akar, lassan egy full hibrid Prius már elavult technológia lesz, egyre több hálózatról is tölthető hibrid és/vagy hatótáv növelőként kis méretű hagyományos motort tartalmazó, tisztán elektromos üzemre képes autó kapható lesz.
Megdöbbentő, de az elektromos hálózatból tölthető elektromos autók kibocsátásra vagy hagyományos üzemanyagra normált fogyasztása egyáltalán nem forradalmi, 2-4 liter/100km fogyasztásról és 70-100 g/km CO2 kibocsátásra váltásról hallani, ezek már egy modern, kis méretű dízel autótól vagy mai hibridtől sem túl távoli értékek. A kibocsátási arány még rosszabb olyan országokban, ahol még nagyobb arányban használnak szénerőműveket az áram előállítására. Az elektromos autók töltésére dolgoznak olyan eljárásokon, hogy csak a felesleget szedjék le a hálózatból, ez persze csak akkor megoldható, ha hosszan tölthető az autó, pl. éjszaka vagy napközben a munkahelyen. Megújuló energiaforrások nagyobb arányú használatával más lenne a helyzet, de az még odébb van. Az persze kétségtelen előny, hogy az erőművekben koncentráltan jelentkezik a kibocsátás és a kipufogón keresztül CO2-n kívül más is a levegőbe kerül, csak éppen az EU ezt tűzte most a zászlajára...
Hiába, a benzin, gázolaj vagy épp az etanol energiatartalma óriása, nehéz pótolni egy olyan forrással, mely nehezen tárolható és nagy távolságokra (pl. a tengeri szélerőművektől) óriási veszteségek árán szállítható.

2 megjegyzés:

  1. Nagyon helyes, én is a Leafnek adtam volna. Mert az valóban hozott valami újat az autógyártásba, még ha meg is kérdőjelezhető a használhatósága.

    VálaszTörlés
  2. Így van, ezt a díjat nem egy objektív szempontrendszer alapján készített táblázat alapján kell odaadni, hanem azt díjazni, aki előremutató megoldást ad. Ez lehet elektromos autó, ami talán az egyik lehetséges alternatíva, de el tudnék fogadni kis városi autót (pl. a kétütemű 500-ast), vagy gazdaságos családi autót (pl. Meriva) de akár olyat is, hogy egy nagy luxusautó lényegesen kisebb fogyasztással jelenne meg. Hol van már az az idő, amikor a 928-as vagy az S nyert!

    VálaszTörlés