2012. április 19., csütörtök

Titanic

Április 14-én volt a Titanic elsüllyedésének 100 éves évfordulója. Kedden hallottam egy rádióinterjút valamilyen hajózási szakértővel, érdekes dolgokat mondott. Például miért máig a leghíresebb elsüllyedt hajó, amikor pl. 1945-ben az oroszok által megtorpedózott Wilhelm Gustloff-on több, mint 9000-en vesztek oda, míg a Titanicon kb. 1500-an (akit érdekelnek a további hajókatasztrófák számai, klikk IDE!)? Nos, a Titanic korának legnagyobb hajója volt, igazi sztár, ráadásul az elsüllyedésének nincs, de főleg akkoriban nem volt olyan könnyen magyarázható oka, mint pl. egy torpedó. Egyszerűen nem szabadott volna elsüllyednie, persze ma már azt is találgatják, hogy talán több kamra sérült, mint eredetileg gondolták. Az is furcsa, hogy miért így manővereztek, miután észlelték a jéghegyet, felkínálva a hajó legsérülékenyebb részét. Mondjuk kíváncsi lettem volna, mi történik, ha orral nekimegy... A beszélgetésben felmerült a Costa Concordia is, miszerint meglepő, hogy ugyanolyan gyorsan süllyedt, mint a Titanic, csak szerencsére utóbbi a parthoz közel megfeneklett. Erre viszont volt érdekes magyarázat, a modern hajók nagyon kis merülésűek a Titanichoz képest, pláne a magasságukhoz képest (azt hiszem példaként azt hozták fel, hogy a Concordia fedélzete a Titanic kéményeinek teteje magasságában volt). A Titanic korában az utasszállítók áruszállítók és postahajók is voltak egyszerre, ezért kellett alul a nagy raktér, meg persze az üzemanyagnak, ami majd' 6000 tonna szén volt a Titanic esetében. Manapság erre nincs szükség, a sokkal nagyobb fajlagos energiasűrűségű gázolaj kis helyen is elfér (persze azért ebből is 2500 tonna volt a Costa Concordián), csomagból gyakorlatilag csak az utasok poggyászát szállítják. Ezek az új cirkálók a viszonylag kis merülésükhöz is elég sok ballaszt vizet cipelnek, így sem túl stabilak, a hullámzásnak megfelelően a ballaszt hajótest két oldala közti gyors szivattyúzásával stabilizálják a hajót. Ez elég érzékeny rendszer, ha pl. kilyukad a kamra vagy meghibásodnak a szivattyúk, máris nagy a gond.
A Titanic katasztrófája után drasztikusan szigorították a hajózási biztonsági szabályokat (pl. ezután kellett az utasszámnak megfelelő számú mentőcsónak helyet is biztosítani), talán a Costa Concordia katasztrófája sem volt teljesen értelmetlen.
Voltak még érdekességek az interjúban; a Titanic süllyedés közben kettétört, mivel az orr-része telt meg vízzel, orra bukott, a fara kiemelkedett és saját súlya alatt leszakadt, de úgy, hogy az orr még egy ideig húzta maga után. A riporter rákérdezett, hogy a far süllyedésekor tényleg hatalmas örvény szippantotta be az utasokat? Erre elmondták, hogy a Cameron filmben a far süllyedése jelenetében DiCaprioék mellett szereplő Titanic pékmestere a valóságban is ott és úgy süllyedt a farral együtt; elmondása szerint olyan finoman érkezett a vízbe, hogy a haja száraz maradt. Persze a filmbe több izgalmat kellett vinni egy gumimatracból Balcsiba huppanásnál, hát kicsit kiszínezték. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése