2012. április 16., hétfő

fixi

Idén a jó időnek köszönhetően elég korán elkezdhettem bringázni, múlt héten indult a BAM tavaszi kampánya, gyűjtöm a kilométereket a Rákospalota Patriots csapatban (idézve a csapatkapitányt: a Boston Patriots-ban sem csak bostoniak játszanak :). Sajnos a nagy futásteljesítmény ismét pénzbe kerül. Egészen tavalyig csak apróságokat kellett cserélni a bringán, eltört a nyeregcső, a kormány, cserélni kellett a fékeket és persze gumikat százával :) Tavaly aztán többet kért a technika, volt még egy nyeregcsőtörés, eltört a váz egy helyen, egy másikon meg elrepedt és cserélni kellett mindkét felnit, agyakkal együtt (ITT írtam róla). Na, gondoltam, sok minden már nem romolhat el rajta, talán a lánccal lesz gond. Hát lett, 2-3 hete hazafelé a Szépvölgyin (valahol ITT) elszakadt, szerencsére a Hármashatár-hegy közelében, párszáz métert kellett csak tolni, utána hazagurultam Hidegkútra. Láncot kicserélték (nincs hozzá szerszámom, pedig nem nagy kaland), 6 600.- Ezután állandóan ugrott a hátsó fogaskerekeken, nagyon kellemetlen volt tekerni, nosza ki kell cserélni a fogaskerekeket is, 5 800.- Utána vettem észre, hogy nagyon bizonytalan a váltás, a hátsó váltó bovdenháza tört el, nem fogta mereven a végét, azt ma cseréltettem, 1 500.-
A bringaboltnál ki kellett várnom egy felni centrírozást, amit egy fixi hátsó kerekén végeztek. Már régóta figyelem a városban ezeket a vagány, letisztult bringákat, de nem tudtam róluk sokat, csak mindig furcsálltam, hogyan állnak meg egyáltalán.

Most rákérdeztem a szervizes fiúknál, mondták, hogy nem, nincs rajtuk fék, se racsni, direkt hajtásosak. Tipikus városi bringa, a fix áttétel miatt se a lejtőket, se az emelkedőket nem szereti. És akkor hogyan fékeznek? Vagy nagyon bika valaki és meg tudja tartani és beblokkol a hátsó, vagy a súlypont előrehelyezésével lehet trükközni és kevesebb erővel faroltatni, az biztos, az ízületeknek nem tesz jót. De ugye a hátsó fék amúgy sem fog sokat (egy normális bringán erős fékezésnél gyakorlatilag csak az első számít), a fixisek megpróbálnak mindent lendületből megoldani. Akit még több részlet érdekel: http://fixedgear.hu/gyik.html. Elég vadul hangzik, de lehet, hogy csak nekem, én ugyanis minden reggel lerongyolok a hegyről, délután pedig megmászom. Normális városi tempóban talán nem annyira veszélyes, de rollert sem engednék úttestre...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése