Péntek délután volt az évzáró ünnepség a suliban, utána adták át a bizonyítványokat az osztályokban. Mivel Emma osztályában sok gyereknek jár az idősebb tesója Eszterékhez, úgy szervezték, hogy a kistestvéreket az egyik osztályban előre vették, az idősebbeket a másikban pedig későbbre.
Eszter kitűnő lett, dicséretet rajzból és tesiből kapott. Azt hiszem nem olyan simán ugrotta az összes magasságot, talán szövegértésből érezte úgy, hogy lehet, hogy csak 4-es lesz. Az is igaz, hogy nehezen tudják megítélni még az osztályzatokat, erre Emma a legjobb példa.
Ő ugyanis szintén kitűnő lett, matekból, magyarból és énekből dicséretet is kapott. Ez nekünk nagy meglepetés volt, Emma ugyanis nem nagyon mesélt a saját iskolai teljesítményéről. Ha kérdeztük, mondta, hogy minden rendben, ez nehéz, az könnyű, amazt nem tudja stb. A bizi őt is meglepte, mondta, hogy ő azt hitte, magyarból 3-ast, vagy max. 4-est kap. Az osztályzatokhoz annyit fűznék hozzá, hogy úgy érzem itt az alsó tagozaton 5-öst kap, akinek az adott tárgy simán megy és már csak egy picivel is átlag felett teljesít, dicséretet pedig azoknak adnak, akik valamilyen szinten kiemelkednek. Emma pedig szerintem úgy gondolta, 3-as az átlagos, a 4-es már valamiért kiemelkedő. Azaz ahogy tényleg osztályozni kellene :)
Pár évig alsó tagozaton csak szöveges értékelés volt, a környezetemben ennek a rendszernek inkább ellenzőivel, mint támogatóival találkoztam. Nem tudom, máshol hogy ment, itt a Klébiben elég részletes leírást kapnak a gyerekek, ugyanis az első két évben megtartották a szöveges értékelést. Persze nem írnak minden gyereknek egyedi szövegeket, a főbb szempontokat valamilyen sablonból választhatják ki, mégis olyan plusz információkat ad, amelyek segítenek a szülőnek megítélni az adott osztályzat értékét. Mert azért minden tárgynál ott van az utolsó mondatban, hogy a tárgyat közepesen, jól vagy kiválóan teljesítette. Ez a fajta osztályzat is nagyon hasznos, Emmánál például kiderül a magyar szöveges értékeléséből, hogy ú-ű tévesztés még előfordul. Ha nem kapott volna 5-öst, ráadásul dicséretet is, nem tudnám, hogy ezt mennyire kell komolyan venni, mert nem értek hozzá. Aztán van olyan szöveg is, ami tuti nem sablonból van, Emma emelt szintű testnevelésre jár, ezt olvasom a tárgy értékelésében a sok dicséret után: "A csapatjátékokban együttműködő, képes a szabályok megtartására és alkalmazására, de egyelőre még nem leli nagy kedvét bennük. Egy apró baleset, vagy társai, néha kizökkentik a feladatból, és akkor már nem akar bekapcsolódni a munkába." Ez a szöveg amúgy szép példája is annak, hogy nem csak lelkesítő maszlagot üzennek a szülőknek.
Persze a jó kapcsolat a pedagógusokkal alapvető, az már rég rossz, ha valaki a bizonyítványból tudja meg, hogy lemaradt a gyerek. A lényeg a finomságokon (ú-ű) és a számszerűsítésen van, hiszen később hasonló szempontok alapján értékelik őket a felvételiken.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése