2011. március 19., szombat

YASNS

Azaz Yet Another Social Networking Service (egy újabb közösségi hálózati szolgáltatás). Clay Shirky a New York University-ről jellemezte így az iparág fejlődését. Nemrég néztük meg a Közösségi Háló című filmet, ami a Facebook történetét mutatja be. Nekem tetszett, azt gondoltam Mark Zuckerberg elbeszélése alapján készítették, az ő szemszögéből, de utánaolvastam, inkább Eduardo Saverin segítette a könyvet és közvetve a filmet a tanácsaival.
Az IEEE Spectrum-ban van egy rövid összefoglaló a legnagyobbak fejlődéséről. A Sixdegrees tekinthető az ősnek, 1997-ben indította egy 28 éves srác (Andrew Weinreich) egy partin, 1999-ben már 3.5 millió felhasználója és egy nagy hiányossága volt: nem lehetett fényképeket feltölteni. Később a Friendster és társai pont jókor jöttek, a digitális fényképek elterjedtek, mindenhol volt széles sávú hálózat. De a Friendster is hibázott, 2003-ban már napi 9500 új felhasználót vonzott, a tulajdonosok nem győzték szerverekkel, az egész nagyon lassú lett, ezzel kikövezték az utat a MySpace-nek. A MySpace több szabadságot adott, bárkit be lehetett jelölni, megszólítani vagy akár kamu profilokat létrehozni. 2007-ben 70 országban már 72 millió felhasználója volt. Ezzel párhuzamosan számos szolgáltatás létezett, ami Shirky-t a YASNS fogalom megalkotására késztette: Kínában a Tencent QQ hódít, a Google Orkut-ja Brazíliában népszerű, a Twitter pedig világszerte elterjedt. Aztán van a Flickr fotó-, YouTube videó megosztó, a LinkedIn munka és állás orientált hálózata, a Classmates osztálytársak keresésére és még sorolhatnánk.
A MySpace uralma nem tartott sokáig, 2009-re a korábbi 67%-os közösségi hálós részesedése 30%-ra csökkent. Ők is hibáztak, mégpedig pont az oldal használhatóságában. Az olyan eszközök fejlesztése helyett, amelyek a rengeteg megosztott információ és adat kezelését segítették volna elő, a MySpace az újabb és újabb alkalmazások fejlesztésébe ölte forrásait. Ezzel annyira zavarossá vált a felhasználói felület, hogy sokan kezdtek valami egyszerűbb után nézni. A Facebook tanult az elődei hibáiból, Zuckerberg például folyamatosan, ütemesen bővítette a hálózatot úgy, hogy a technikai háttér mindig ki tudja szolgálni a felhasználókat. Emellett egyszerű kezelői felületet biztosított és okos algoritmusokkal segítette az ismerősök keresését. A felhasználói adatok széles körű megosztását és "kiajánlását" sok kritika is érte, de egyelőre a Facebook állja a sarat. Rengetegen fejlesztenek Facebook-ra, már több. mint félmillió alkalmazás van, ebbe beleszámolva az olyan bugyutákat is, mint az ismerősök virtuális elfeneklése, de az olyan óriási hasznot hozókat is, mint a FarmVille. A Facebook elérhető telefonról vagy más weboldalakról és nagy ütemben folynak a fejlesztések a helyazonosítású alkalmazásokra, pl. IP vagy a telefon pozíciója alapján a felhasználók tartózkodási helyét is fel lehetne használni számos alkalmazáshoz (pl. a legközelebbi barátok által kedvelt étterem keresése).
A technológiai vívmányok ebben az esetben egymást erősítik, a múltkori TOP11-ből elég csak az okostelefonokra, a cloud computingra és a közösségi hálókra gondolni. Hogy ez hova vezet? Nem tudom, de érdekes lesz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése