2011. június 21., kedd

4.2, alakul!

Anyukámnak van egy Toyota Priusa, ez egy hibrid autó, a fékezési energiával tölt egy rakat akksit, amit lassú haladáskor vagy éppen gyorsításra felhasznál. Erre azt mondják, hogy 3.9 liter az átlagfogyasztása. A spritmonitor.de-n vezetem a családban lévő autók fogyasztását és öcsémét kivéve (aki a dugókat elkerülve autózik viszonylag nagy távolságon) mindig a legutolsó helyeken tanyázunk, pedig ennek az oldalnak elég népes tábora van. Hegyen lakunk, meredekek az utcák és többnyire 2-3 km-es körön belül mennek az autók rövid szakaszokra, be se tudnak melegedni, gondolom ez az oka, mert nem füstölő kerekekkel indulunk.
Szóval ez a szuper Prius nálunk nem 3.9-et eszik, hanem 6.2-t. A legjobb fogyasztás 5 liter volt, igaz, még csak most jött el a jó idő és városon kívül szinte csak autópályán megy. Amikor letöltöttem az ajánlott útvonalat Krakkóba, rögtön láttam, hogy eljött az igazság pillanata, csak országút, lássuk mit tud a Prius! Odafelé a szlovák határ előtt tankoltam, legközelebb már csak itthon, Solymáron, 750 km elteltével. Így 4.2 literes átlagfogyasztás jött ki (az autó műszere 4.0-val kábított), ami azt tekintve, hogy előzgetni kellett a kétszer egy sávos utakon a kamionokat, miközben magas hegyeken kell átkelni, 3 személy + csomagokkal, végig klímázva, nem is rossz. Talán nem is akkora túlzás a 3.9, sík területen, normálisan hajtva legalább olyan távokon, hogy bemelegedjen, elérhetőnek tűnik. Tudom, a fogyasztás bajnokok simán 3 liter alá viszik, de nem szeretek útakadály lenni.
Szóval annyit eszik, mint a kompakt dízelek, amiknél viszont majdnem másfélszer drágább, ettől még nem fogynak lassabban az olajkészletek. Mégsem tartom teljesen zsákutcának, egyrészt a mozgási energia visszatáplálása (a dupla bolygóműves erőátvitele mellett a Prius másik nagy technikai előrelépése) bármilyen üzemanyaggal hajtott autónál megoldandó, másrészt ebben az egyébként a 90-es évek végén bemutatott Pirus I óta szinte változatlan technikában olyan innovációk vannak, melyek autógépészek ezreinek fejlődéséhez járultak hozzá.
Most végre játszottam a kijelzőjével is, 5 perces szakaszokban mutatja az átlagfogyasztást és kis autókat ad minden visszatermelt 50wh után.

2 megjegyzés:

  1. ügyes voltál. nekem a legjobb az 4,3 lityó volt 220 km-re vetítve. amúgy városban a nehéz jobb lábammal és klímával stabilan 5 liter.
    Valahol olvastuk, hogy kb. 5 évig tuti lítium-polimer aksik lesznek, egyrészt a biztonság miatt, másrészt a csúnya gazdasági érdekek miatt.

    VálaszTörlés
  2. A jó hibrid fogyasztásokban az is benne van, hogy a tulajok erre érzékenyek és többnyire (anyukámat pl. egyáltalán nem motiválja) törekednek a jó fogyasztásra, aztán vannak a hibrid versenyzők is, pulse and glide, visszatermeléssel is álmondnak és hossz-szelvények nélkül nem hajlandóak útvonalat tervezni.
    Az akksikról:
    http://totalcar.hu/tesztek/2011/06/20/fogyasztunk_jurgen/

    "Technikailag a Lexus már a visszatermelt energia tárolásában is különbözik az Auditól: a Toyota Ni-Mh-t használ, ami kevésbé macerás, de a fő szempontok a Toyota úttörő hibridfejlesztései idején inkább azok voltak, hogy a Ni-Mh kevésbé akar felrobbanni és teljesen újrahasznosítható. A lítium-ion akkumulátor viszont ma már kiforrottabb és több energiát tárol, de a Toyota 90-es években nagyon nem akarta, hogy kigyulladjanak az autók, és nekik köszönhető, hogy a hibrid hajtás ekkora siker lett. Egyébként hamarosan a Toyota is átáll lítiumra. "

    VálaszTörlés