2012. augusztus 23., csütörtök

USA 4. - Natural Bridges, Arches Canyon

Mai első célpontunk a Natural Bridges nemzeti park volt. Időben keltünk, a recepciós maga is vezetett túrákat (ezt még a tegnap esti társától tudtam meg), eligazított, hogy merre induljunk, mennyi időt szánjunk az egyes helyeken a látnivalókra, a nap fő attrakciója ugyanis az ArchesNational Park volt. A sziklahidak Blandingtől kevesebb, mint 1 órányi útra vannak, maga az út is nagyon szép volt. 3 híd van a parkban, egy 14.5 km-es autós körútra vannak felfűzve olyan kilátóhelyek, melyekről megcsodálhatók.

Természetesen mindegyikhez túrák is vezetnek és bár ezek nem hosszúak (1-2 km-es körök), 50-150 m szintkülönbséget kell legyűrni, így az időbeosztásunk miatt csak az egyikhez  (Owachomo híd) mentünk le gyalog is. Nem bántuk meg, alá is lehetett állni, nagy élmény volt.

A Natural Bridges után Moab felé vettük az irányt és kb. 2 óra múlva elérkeztünk az Arches („ívek”) nemzeti parkba, itt található a híres Landscape Arch és Delicate Arch is. Míg a sziklahidaknál a kanyargó folyó visszaforduló öbleiben vájta ki a hidak nyílását, az Ívek természetes erózióval alakultak ki. Meglepődtünk, milyen óriási a park (sokkal nagyobb a Monument Valley-nál), mindenütt érdekes sziklák, gyönyörű kilátás a völgyekre és természetesen túraútvonalak az ívekhez.
Elsőként végigmentünk a 28.5 km-es út legvégére a Landscape ívhez. Innen még 1.6 km-re van az ív, homokos, köves ösvényen érhető el. 1991-ben egy óriási darab letört az aljáról, az egyik látogató (Royce Morrison) le is fényképezte a pillanatot.

Azóta nem lehet bemenni az ív alá, szerencsére egész közelről fotózható. A távolabbi Double O ívhez is vezetett ösvény, méghozzá a sziklákon keresztül, korlátok nélkül. Elsőként elég ijesztő látvány, ahogy a turisták egyensúlyoznak felfelé, baleset szerintem azért nem történik, mert a szikla baromira tapad, alig lehet csúsztatva elfordítani rajta a lábunk. Ennek ellenére volt, aki csak pókjárásban mert lejönni és persze shit happens, amikor már kifelé mentünk a kanyonból, először szirénázva tépett velünk szembe egy ranger, pár perccel később követte egy mentőautó is…

A kanyon másik nevezetességét már csak messziről fotóztuk le, közelebb csak hosszú túrával lehetett volna menni, amikor ideértünk, még nem ebédeltünk, délután 1 óra volt és előttünk volt még több, mint 700 km vezetés. Persze nem is tudtuk, mire számítsunk, az Arches kanyonban akár egy napot is el lehet tölteni túrázgatással, én legközelebb bringával szeretném bejárni.

Az út visszafelé Vegasig szintén nagyon szép  de leginkább nagyon hosszú. Utunkat a technika is segíti, a navigálásban a Navigon segít és bár otthon elfelejtettem Utah állam térképét letölteni, Grand Canyon Village-ben míg bevásároltunk, lejött egy ingyenes hálózaton. A kocsiban pedig műholdas rádió is van, korábban ennek sem láttam értelmét, viszont az óriási választék és az, hogy több ezer kilométeren és különböző államokon keresztül tudjuk az összest hangolás nélkül fogni, most nagyon tetszik. Természetesen a telefonomhoz is többféle módon kapcsolódik, így a hozott anyagot is fogyaszthattuk.

Viszonylag korán, 9 körül elfoglaltuk a szállásunkat a Stratosphere közelében, így este még elmentem futni egy 8 km-es kört, újabb skalppal gyarapítva a Nike+ útvonalaimat és 8 km-t hozzátéve a mai 1050 km-es távunkhoz :)