2012. augusztus 23., csütörtök

USA 5. - Death Valley


Mára egyetlen programunk volt, a Halálvölgy (Death Valley), immár Kaliforniában. Végre volt időnk aludni (6 órát), már 6 előtt felkeltünk, de a szokottnál kényelmesebben indultunk, kihasználtuk a gyér reggeli forgalmat és végigkocsikáztunk a Las Vegas Strip-en, utolsó pillantás a Luxorra (öcsémnek nagyon bejött) és megnéztük világosban a híres üdvözlő táblát is. 
 
Vegasból a Halálvölgy 2 órányi kocsikázásra van, itt a belépési díjat ($20) nem sorompós fülkéknél (mint a Grand Canyonnál és Arches Parkban) és nem is a látogatóközpontban (mint a Natural Bridges parkban) kell fizetni, hanem a bejövő utak melletti automatáknál, ellenőrzés gyakorlatilag nincs, de nem hinném, hogy egy nemzeti parkot látogató ezt bliccelné el, az áthaladó forgalomnak pedig így lassítania sem kell. Pár éve a Dante’s View kilátóhelyre nem lehetett felmenni, útépítés miatt zárva volt, akkor az egyik magasan fekvő szellemváros látogatása során tudtuk a völgy teljes panorámáját megnézni. Most az út nyitva volt, ez volt az első állomásunk, gyönyörű a kilátás, egyszerre látszik a tengerszint alatt 85.5 méterrel fekvő Badwater és a ~3400 méter magas Telescope csúcs.
 
 
Megálltunk a Zabriskie Point-nál is (itt játszódik az azonos nevű film pár jelenete is), az érdekes formájú, sárgás színű sziklákra van jó kilátás. Zabriskie a Halálvölgyben is működő bórax bánya igazgató helyettese volt és neki is köszönhető, hogy a völgyet felfedezte a széles közönség, turisztikai célpont lett, 1994-től pedig nemzeti parkként őrzik épségét.
Következő állomásunk Amerika (az egész kontinens) legmélyebb pontja, Badwater volt. Ha valaki kitartó és messze begyalogol, egyre érintetlenebb sórétegen taposhat. A Halálvölgyhöz képest nem is volt annyira meleg, a kocsi szerint 37 fok volt árnyékban.
  
 
A hőmérséklet miatt ez kedvelt tesztpálya különböző autóknak, odafelé egy restaurált régi Chevy Camaro gazdájával beszéltem, a vele lévő srác építette bele a légkondicionálót, azt jöttek tesztelni. Később a látogatóközpontnál egy elmaszkírozott, a hangja alapján nagyon komoly motorral szerelt A Mercit is láttunk, a kanyonból kifelé pedig ultra alacsony kibocsátású Dodge kisbuszokat teszteltek.
Visszatérve a Badwater-re, itt készítettem a nekem eddigi legjobban tetsző képet, címe: A Halálvölgy zászlója :)
Egy helyen földúton az autókat is beljebb engedik a völgybe, itt található az Ördög golfpályája, érdekes, mély barázdákkal.
A tegnapi hidak és ívek után azt javasoltam, hagyjuk az itt található sokkal kevésbé látványos természetes sziklahidat, a rövid autós kitérőre („artistic drive”) azért elmentünk, megnéztük a színes sziklákat.
 
A völgyben minden elég drága; Vegasban $3.6 körül lehet venni egy gallon benzint (átszámítva 220-230 Ft literje), $1.8 egy literes kóla, itt $5.2 volt gallonja és $4 a kóla.
A völgyből kivezető úton korábbi útjaim tapasztalata alapján felülbíráltuk a navigációs rendszer ajánlását és nem a rövidebb idő alatt bejárható, de hosszabb, magasabb rendű 395-ösön mentünk Bakersfield felé, hanem az 1500 méteres hágón kiérve a Halálvölggyel párhuzamos völgyön délnek vettük az irányt. Nem bántuk meg, egyrészt időt nem vesztettünk, hiába 55 mérföld a megengedett, 75-el simán lehetett nyomni, csak az elmúlt napok esőzései miatti átfolyások után maradt törmelékek előtt kellett fékezni. Másrészt épp két vadászgép gyakorlatozott ebben a völgyben, egyszer-egyszer meg is álltunk fotózni és meghallgatni őket.
 
Ebéd kétkezes hamburger a ridgecresti Denny’s-ben, utána meg sem álltunk a szállásunkig, ahová még este 8 előtt odaértünk, így jutott 2 óránk elvégezni a tervezett bevásárlásokat egy óriási bevásárlóközpontban. Az út utolsó szakasza is klassz volt, sajnos nem aludt senki a kocsiban, hogy megcsinálhassam a klasszikus highway prank-et :)
  
Azért Villám McQuenn-t leutánoztuk:
 
A sebességhatárokra visszatérve: sokszor hallani, hogy mit tötymögnek itt az autók 55-el (~90 km/h) az autópályákon. Akárhogy is számolhatjuk a határokat, az biztos, hogy extrém helyeket (pl. los angeles-i reggeli dugók) kivéve nagyobb átlagsebesség érhető el, mint Európában. Bár autópályákon óvatosabbnak tűnnek a 75 és 80 mph (120-130 km/h) sebesség korlátozásaikkal, nagyon sok esetben szimpla országutakon is megengedik a 65 mph-t (105 km/h).  A teherautók autópályán is jöhetnek a személyautókkal azonos sebességgel, ez se okoz tehát torlódásokat, persze a kaptatókon ők is belassulnak. Ami a közlekedéssel kapcsolatban nekem is fura volt, a biciklis utak és sávok terjedése. New Yorkban egyre több zöld biciklisávot különítenek el, tárolóhelyek is bőven akadnak, de igazán a vidéki utak leptek meg. Az kevésbé, hogy elhagyatott helyeken két városka között az út mellett van egy külön biciklis út (néha csak karbantartott földút), de hogy a kétszer kétsávos, 105 km/h-s sebességhatáros út mellett is legyen egy bringasáv, ez fura. A szándék a bringások kiszolgálására dicséretes (a tömegsportok közül a kerékpározás nagyon népszerű az USA-ban), a biztonság ilyen lazán vétele viszont meglepett. Bár lehet, hogy otthon a Kiskörúton leválasztott bringasávban veszélyesebb tekerni…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése