2011. május 27., péntek

eléhezés

A Sport Géza foglalkozott ezzel a minap. Pár éve néztem a Tour de France-t, ha lenne tévénk, talán minden évben nézném. Ha megismeri az ember a csapatokat, a nagymenőket és pár alapvető körversenyes taktikát, akkor élvezetes lehet, ráadásul a magyar közvetítés is szórakoztató a magamfajta laikusoknak. Na, ott hallottam először ezt a furcsa fogalmat, hogy eléhezés. Megütött a magyartalansága, a Forma 1 magyar nyelvű közvetítéseiben hallott otromba kifejezéseket ("betapad", "besorjázik") juttatta eszembe. Aztán kiderült, hogy sportolóknál ez bevett fogalom. Ha nem pótoljuk megfelelően és kimerítjük a tartalékainkat (szénhidrát, cukor), akkor eléhezhetünk. Ha ez megtörténik, akkor már késő reagálni, a szervezet nem tudja olyan gyorsan hasznosítani a táplálékot, hogy a sorban begyömöszölt energiaszeleteknek hatásuk lenne. A legnagyobbakkal is megesik, Armstrongnak is volt egy durva eléhezése még valamelyik Tour-on (lsd. a képen), aztán csak beért és a végén megnyerte, de a lényeg, hogy nehéz szabályozni. Akkor is enni kell, ha nem vagy éhes. Egyszer rosszul lettem egy futóversenyen, de nem tudom, hogy miért. Nem hinném, hogy eléheztem, hiszen valami gyerektáv volt, inkább túlhajthattam magam (baromi jó időm volt az utolsó 500 méterig), aminek hatásai esetleg szuperponálódhattak valami kisebb betegséggel. Kidőltem a fáradtságtól és csak lihegtem, a pulzusomnak és vérnyomásomnak hosszú percek kellettek, hogy normális értéket mutassanak. Az agyam oxigénhiánnyal küszködhetett, mert az arcizmaim lezsibbadtak meg talán a végtagjaim is. Addig kizárólag 5 és 8 km-es versenyeken voltam, azóta belekóstoltam a 10, 21 és 42 km-be is, illetve legutóbb a 14 km-es terepfutásba. Talán ez a rosszullét is segített abban, hogy odafigyeljek a verseny előtti rendes táplálkozásra és a pontos frissítésekre. A frissítőpontokon mindig megálltam vízért, sétálva megittam, néha energiaitallal vagy kólával kombinálva. Az evés már nehezebb, egyszerűen nem kívánom, de mindig sikerült pár karika banánt lenyomni.
Akit jobban érdekel, személyes tapasztalatokat (fórumozóktól) olvashat ITT.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése