2011. május 8., vasárnap

Top 10 tech cars

A Spectrum címlapsztoriként hozza a 10 technológiailag legfejlettebb, leginnovatívabb autót. Egy ilyen lista mindig szubjektív, legalább annyi érvet lehetne felhozni az alternatív üzemanyagot használó járművek fejlesztése, mint a Forma-1 által szállított innovációk mellett. Kijegyzeteltem a legfőbb indokot, ami miatt a listába kerülhettek:
Ferrari 458 Italia, a Forma-1-es technológia miatt.
Porsche RSR tanulmány, egy hibrid technológiás versenyautó 2 db 75kW-os elektromotorral (az 560 lóerős benzinmotor mellett).
Jaguar XJ, a Mini acélkarosszériájánál is könnyebb alumínium kasztnival.
Buick Lacrosse, egy amerikai mild-hybrid, 11kW-os elektromotorral, nem teljesen értem, mi ebben a pláne...
Nissan Juke, valószínűleg az a legnagyobb erénye, hogy 20 000 dollárért adják és úgy néz ki, ahogy.
Ford Explorer, hibrid SUV, ami csak 14 litert kér városban és 9-et országúton. Wow! Ami viszont tetszik, ez az első szériaautó felfújható biztonsági övekkel a hátsó ülésen, jelentősen csökkentve balesetnél az övek által okozott sérüléseket.
Chevy Volt, még ha kicsit túlpolírozták is a beharangozásakor, plug-in hibridként megérdemli a helyét.
Fisker Karma, egy exklúzív hibrid sportkocsi.
Porsche Cayenne S Hybrid, nagyon helyes, hogy csökkentik a tömegüket és a fogyasztásukat ezeknek a dögöknek, de inkább azért kellene tenni, hogy ne vegyék ennyien. Például ahogy a cigaretta árát is megemelték egyes helyeken.
Mercedes B F-cell, hidrogén cellás autó. Na, ez már érdekes. Ez az egész hibridesdi ugyanis zsákutca, egy kicsit csökkentik az autók fogyasztását, ettől még fogy az olaj. Az elektromos autók meg az erőművekben szennyeznek és szintén 2-3 liter benzinnek megfelelő energiát fogyasztanak 100 km-en, ráadásul sehol nincs kapacitás az elektromos hálózatban arra, hogy jelentős mértékben elterjedhessenek az ilyen autók. A hidrogén energiatartalma viszont a benzinnél is nagyobb. Sajnos egy csomó dolgot meg kell oldani, pl. a 6-700 baros tárolást (önmagában nem nagy kunszt, de hogy balesetnél se legyen gond, az már kihívás) és a tankolást. Kaliforniában már 16 hidrogén kút van, persze nem szabad elfelejteni, hogy a hidrogén előállítása és tankolása ugyanúgy sok energiát emészt fel.

Kicsit olyan érzésem van, mint a PET palackok minél környezetbarátabb kezelésével és újrahasznosításával. Ha nem használnánk PET palackokat, nem lenne ilyen gond! Az autóinkat, fogyasszanak bármilyen keveset is, sokszor teljesen feleslegesen használjuk, lehet sétálni, bringázni, villamossal járni. A másik a látszat. Ha egy korszerűtlen szénerőmű látja el a körzetem, hiába töltöm konnektorról a kocsimat, elég sok fosszilis energiahordozóba kerül. A Tour de France is több CO2 kibocsátással jár a rengeteg néző 3 hetes körbeutaztatásával, mint a Forma-1 teljes szezonja. De ha nem is így van, érezzük, hogy sokszor a látszat csal. Egy-egy elektronikus ügyfélszolgálat bevezetése és elterjesztése hosszú távon akár sokkal nagyobb hasznára válhat a környezetnek, mintha mindenki villamossal menne ügyet intézni. Tudom, most meg a szerverfarmok energiafogyasztását felejtettem ki :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése